De waarheid over haargroeimiddelen

Veel producten maken misleidende claims zonder context, dus kritisch denken en goed onderzoek zijn essentieel bij het kiezen van een betrouwbaar middel.

Door stichting medi-Budget, een non-profit stichting

Eerlijk, onafhankelijk, betrouwbaar

De waarheid over haargroeimiddelen

Je hoort het nogal eens: “Ik heb een Bad Hair Day”. Dat betekent meer dan “mijn haar zit niet goed”. Het verwijst ook naar hoe je je voelt; vaak slecht. De markt voor haarverzorgingsproducten speelt hierop in, zeker wanneer dat gevoel wordt veroorzaakt door haaruitval. De markt voor haargroeimiddelen is enorm, en het opvallende is dat sommige middelen die al in 2003 door de Consumentenbond als ineffectief werden bestempeld, nog steeds worden verkocht. Hoe zit dat?

Twee bewezen geneesmiddelen, één behandeling en één apparaat

Tot nu toe zijn er maar twee geneesmiddelen waarvan medisch is bewezen dat ze werken: Minoxidil en Finasteride (Propecia). Daarnaast is er een medische behandeling genaamd Platelet Rich Plasma (PRP), waarbij groeibestanddelen uit je eigen bloed worden gecentrifugeerd en vervolgens in de hoofdhuid geïnjecteerd. Ook is er één apparaat dat bewezen effectief is: een Low Level Laser-apparaat (LLL), beter bekend onder de merknaam HairMax. (Dit apparaat wordt inmiddels vaak gekopieerd.)


Naast deze bewezen opties bestaan er honderden andere producten – zoals lotions, shampoos, vitamines, enzovoort – die claimen haaruitval te stoppen en nieuwe haren te laten groeien. Maar werken deze producten daadwerkelijk?

Het probleem met onbewezen middelen

Veel van deze onbewezen middelen bevatten stoffen die overal te verkrijgen zijn en waarvoor geen recept nodig is. Zijn al deze producten dan pure kwakzalverij? Het probleem ligt dieper. Omdat er in deze middelen vaak stoffen zitten waarop geen patent meer kan worden verkregen, zal geen enkel bedrijf de kosten en moeite nemen om hun werkzaamheid wetenschappelijk te bewijzen. Als vervolgens blijkt dat een middel werkt, kan iedereen het direct namaken, waardoor er geen winst meer te behalen valt.

Voller haar met haarverdikkende shampoo

Een trend die je de laatste tijd vaak ziet, zijn shampoos die ‘voller haar’ beloven. Dit effect is vrij simpel te verklaren: tijdens het wassen vormt zich een laagje – bijvoorbeeld van collageen – om de haren. Hierdoor lijken de haren in diameter dikker te worden. Bij de volgende wasbeurt met een normale shampoo is dit effect echter weer verdwenen.

Shampoo en lotions met vitamine B-complex

Het klopt dat vitamine B-complex belangrijk is voor de groei van haar en nagels, maar dan wel als het via voedsel wordt opgenomen. Uiterlijk aangebrachte vitamine B-complex kan nooit de haarfollikels bereiken. Als een vitamine zo diep in de huid zou doordringen, spreken we van een geneesmiddel, dat aan strenge regelgeving en toelatingseisen onderhevig is.

Waar moet je op letten?

Hoewel deze studie geen direct oorzakelijk verband heeft aangetoond tussen gezVeel reclamecampagnes voor onbewezen producten maken gebruik van mooie, maar misleidende claims. Hier zijn enkele termen waar je op bedacht moet zijn:


  • Geheim recept
  • Gevonden op de hoogste top van de Himalaya
  • Eeuwenoud recept
  • In drie maanden weer glanzend haar
  • Verbeterde doorbloeding
  • De werkzame stof herontdekt
  • Klinisch bewezen
  • Bewezen in een ziekenhuisomgeving
  • Dermatologisch getest
  • Bevordert nieuwe haargroei
  • 90% succes

Vraag jezelf altijd af: wie heeft dit getest, hoe is het getest, en wat betekenen deze cijfers daadwerkelijk?

Het verschil tussen de VS en Nederland

In de Verenigde Staten moeten claims over de werkzaamheid van producten worden bewezen. Onlangs nog werd een fabrikant van een onbewezen middel veroordeeld tot miljoenenboetes. In de jaren negentig kregen grote cosmeticahuizen al problemen met hun reclame-uitingen. Een claim zoals “Dringt diep door in de huid” werd door de FDA simpelweg beoordeeld: als dit waar is, valt het product onder de geneesmiddelenwet en moet het dus medisch worden getest.


In Nederland liggen de regels minder streng. Hier mag je nog steeds claims maken als: “Klinisch onderzoek heeft aangetoond dat na twee maanden gebruik van (naam product) bij 90% de haaruitval verminderde en bij 80% de haargroei toenam.”


Maar let op: 90% waarvan? 80% waarvan? Mensen, muizen, of misschien alleen haarborstels? Zulke cijfers zeggen vaak helemaal niets zonder de context waarin ze zijn verzameld.

De cosmetica-industrie: leren van het verleden

De cosmetica-industrie heeft in het verleden miljoenen uitgegeven om verpakkingen en reclame-uitingen aan te passen. Ze wilden cosmetica-industrie blijven, en geen geneesmiddelenproducent worden. Toch gebruiken ze nog steeds vage claims om consumenten te verleiden. Deze claims zijn vaak slim opgesteld om binnen de wet te blijven, maar bieden weinig zekerheid.

Bezint eer ge begint

Voordat je een product koopt, denk goed na over de beweringen die het doet. Een product waarvan bewezen is dat het werkt, hoeft geen gebruik te maken van vage claims. Zulke producten verschijnen in het nieuws – zoals bij Minoxidil en Propecia – en worden vaak besproken in wetenschappelijke publicaties of gerenommeerde media.


Kortom: wees kritisch, lees je goed in, en laat je niet misleiden door loze beloften. Alleen met kennis maak je een weloverwogen keuze.

Stel klinieken de juiste vragen met onze vragenlijst

Om je te helpen bij het maken van een weloverwogen keuze, heb ik een vragenlijst samengesteld die je kunt gebruiken tijdens je gesprekken met verschillende klinieken. Ik adviseer je om minstens drie klinieken te bezoeken voordat je een beslissing neemt. Deze vragenlijst helpt je om de juiste vragen te stellen en een kliniek te kiezen die aan al je behoeften voldoet.


De vragenlijst is gratis en kan je aanvragen via onze website of door contact met ons op te nemen.

Hairbusters (print-boek met gratis e-boek)

 19,95

Hairbusters ontkracht de mythes over haaruitval. Het waarschuwt je voor de gevaren en beoordeelt de effectiviteit van methoden die je op het internet vindt.

Categorie:

Hairbusters (e-boek)

 9,95

Hairbusters ontkracht de mythes over haaruitval. Het waarschuwt je voor de gevaren en beoordeelt de effectiviteit van methoden die je op het internet vindt.

Categorie:

0
YOUR CART
  • No products in the cart.